Ta strona korzysta z plików cookies. W każdej chwili możesz wyłączyć ich zapisywanie w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej nt. Polityki prywatności strony.

Zbiorniki bezodpływowe

Postępowanie administracyjne w zakresie wydawania zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024.399), uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wymaga złożenia następujących dokumentów:

  1. Wypełniony wniosek o wydanie zezwolenia. (wzór wniosku do pobrania)
  2. Kopia aktualnego wpisu do CEIDG lub KRS.
  3. Kopia decyzji o nadaniu numeru REGON oraz NIP.
  4. Zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  5. Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do posiadanych środków technicznych (np. pojazdów ascenizacyjnych):
    • dowody rejestracyjne, umowy najmu, leasingu lub inne dokumenty.
  6. Informacje o posiadanym zapleczu technicznym oraz miejscu bazy transportowej.
  7. Dokument potwierdzający możliwość przekazania nieczystości ciekłych do oczyszczalni ścieków:
    • kopia zawartej umowy lub pisemna zgoda oczyszczalni.
  8. Opis sposobu realizacji obowiązków wynikających z przepisów ochrony środowiska i przepisów sanitarnych.
  9. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej:
    • za wydanie decyzji administracyjnej: 107 zł (zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej).

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), w związku z art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399) oraz art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.), gminy zostały zobligowane do przeprowadzenia kontroli wszystkich zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.

Celem kontroli jest weryfikacja przestrzegania przepisów prawa w zakresie gospodarowania nieczystościami ciekłymi, a także zapewnienie prawidłowego i zgodnego z przepisami postępowania z odpadami ciekłymi przez właścicieli nieruchomości oraz podmioty świadczące usługi w tym zakresie.

Kontrole będą przeprowadzane przez upoważnionych pracowników Urzędu Gminy Iwonicz-Zdrój i mogą obejmować w szczególności:

  1. Sprawdzenie posiadania aktualnej umowy na wywóz nieczystości ciekłych
  2. Weryfikację częstotliwości opróżniania zbiornika oraz posiadania dowodów uiszczania opłat
  3. Oględziny zbiornika lub przydomowej oczyszczalni ścieków

Właściciele nieruchomości oraz przedsiębiorcy zobowiązani są do udostępnienia niezbędnych dokumentów i umożliwienia przeprowadzenia kontroli.

Wykaz przedsiębiorstw posiadających podpisane umowy na odbiór nieczystości ciekłych z terenu gminy:

  1. TOI TOI Polska SP. z O.O., ul. Płochocińska 29, 03-044 Warszawa,
  2. USŁUGOWY ZAKŁAD TRANSPORTOWY, Świerzowa Polska, ul. Szkolna 47, 38-457 Zręcin,
  3. WC SERWIS POLSKA SP. z O.O., ul. Szybowa 20E, 41-808 Zabrze,
  4. WCTRON SP. Z O.O., ul. Wyb. J. Słowackiego 9, 50-406 Wrocław.

 

Informacje dodatkowe:

  • Wniosek może zostać złożony osobiście w siedzibie Urzędu Gminy:

BIURO OBSŁUGI MIESZKAŃCA

 Al. Słoneczna 28, 38-440 Iwonicz-Zdrój

lub za pośrednictwem platformy ePUAP.

  • Postępowanie prowadzone jest zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
  • Decyzja wydawana jest w terminie do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.

 

Podstawa prawna:
Art. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024.399).