Ta strona korzysta z plików cookies. W każdej chwili możesz wyłączyć ich zapisywanie w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej nt. Polityki prywatności strony.

Kontrola przydomowych kompostowników w Gminie Iwonicz-Zdrój

Informujemy mieszkańców gminy Iwonicz-Zdrój, że od miesiąca maja bieżącego roku rozpocznie się kontrola przydomowych kompostowników celem weryfikacji faktycznego posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów. Kontrole dotyczyć będą wyłącznie osób, które zadeklarowały posiadanie kompostownika i korzystają z ulgi.

Zgodnie z art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z póżn. zm.) Burmistrz Gminy Iwonicz-Zdrój sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy. W związku z powyższym przez pracowników Urzędu zostaną przeprowadzone wyrywkowe kontrole przydomowych kompostowników w godzinach pracy Urzędu, które sprawdzą zasadność korzystania ze zwolnienia w części z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez mieszkańców deklarujących posiadanie kompostownika.

Właściciele nieruchomości mają obowiązek umożliwić dokonanie oględzin.

Zgodnie z art. 6k ust. 4b i ust. 4c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz.U. z 2022 roku poz. 2519 z późn. zm.), jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostanie, że właściciel nieruchomości, który korzysta ze zwolnienia z tytułu posiadania przydomowego kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne:

  1. nie posiada kompostownika przydomowego lub
  2. nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub
  3. uniemożliwia upoważnionej przez burmistrza osobie, dokonania oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji zawartych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Burmistrz Gminy Iwonicz-Zdrój wyda decyzję o utracie prawa do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z powyższych przesłanek.

Konsekwencją wydania powyższej decyzji jest utrata prawa do zwolnienia i możliwość ponownego skorzystania z ulgi nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna.

Ponowne skorzystanie ze zwolnienia wiązać się będzie z koniecznością złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 10 ust. 2c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: Kto wbrew złożonej informacji, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne – podlega karze grzywny.

 

 

Burmistrz Gminy Iwonicz-Zdrój