Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl

Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl

Wyjazd za granicę, to często trudna decyzja. Z jednej strony rozłąka z rodziną i przyjaciółmi, a z drugiej strony nieodparta chęć przeżycia czegoś nowego i pragnienie poznania innych kultur. Z najnowszych danych GUS wynika, że obecnie za granicą przebywa ok. 2 miliony Polaków. Sporo osób wyjeżdża w poszukiwaniu swojego szczęścia, lepszej pracy i możliwości rozwoju. Wśród nich jest coraz więcej osób z wyższym wykształceniem, które świadomie decydują się na wyjazd. Niestety wizerunek Polaka pracującego za granicą jest wciąż negatywny i przepełniony stereotypami. Mówi się, że „Polacy są leniwi”, pracują często „poniżej swoich kwalifikacji”, a do tego „nie znają języków obcych”. W rzeczywistości jednak polski pracownik to pracownik pożądany – np. niemieckie dzienniki opiniotwórcze doceniają przede wszystkim naszą rzetelność, pracowitość i wytrwałość. O swoich doświadczeniach z Berlina opowiada Beata Haber, pracująca na stanowisku Online Marketing Manager serwisu Shopalike.pl w międzynarodowej firmie z branży e-commerce – Visual Meta GmbH

Bartłomiej Bykowski: Jak znalazła się Pani w Berlinie?
Beata Haber: Berlin fascynował mnie już od dawna, ponieważ to miasto szans i możliwości, pełne żywiołowości i różnorodności. Zawsze chciałam poznać kulturalną stolicę Niemiec z bliska. Urzekające kontrasty między tradycją, a nowoczesnością, bogate życie kulturalne oraz artyści z całego świata, sprawiają, że Berlin to jedno z najbardziej fascynujących miejsc w Europie. Ja swoją przygodę z językiem niemieckim rozpoczęłam już w Liceum im. Mikołaja Kopernika w Krośnie, a później kontynuowałam na studiach filologicznych we Wrocławiu. Liczne wyjazdy studyjne do Niemiec pozwoliły mi poznać i zrozumieć kulturę i obyczaje tego kraju. W ramach programu Erasmus byłam w Poczdamie, gdzie później po zakończeniu wymiany kontynuowałam dalszą naukę na tamtejszym Uniwersytecie. Następnie podjęłam pracę w branży marketingu online i przeprowadziłam się do Berlina.
BB: Czy zawsze chciała Pani pracować w branży e-commerce?
BH: Szczerze mówiąc, nigdy nie myślałam o pracy w e-commerce. W czasie pobytu w Poczdamie i w Berlinie pracowałam na początku przy różnych, interkulturowych projektach na Uniwersytecie Poczdamskim. Odbyłam staż w Ambasadzie Polski w Berlinie, a także poznałam z bliska kulisy organizacji dużych wydarzeń medialnych, jak np. „Złote Kamery” , czy rozdanie nagród ECHO . Miałam nawet okazję zaśpiewać z zespołem Hurts, co było dla mnie niebywałym przeżyciem. Brałam udział w wielu akcjach promocyjnych, m.in. dla kompleksu pałacowo-parkowego w Oranienburgu, czy byłego lotniska Tempelhof – obecnie parku rozrywki i odpoczynku. W końcu trafiłam na staż do berlińskiego inkubatora startupów Rocket Internet GmbH, gdzie odkryłam swoje zainteresowanie marketingiem online. Potem pracowałam m.in. dla Home24 – największego sklepu meblowego w Niemczech, gdzie zdobywałam kolejne doświadczenie zawodowe.
BB: A jak trafiła Pani do firmy Visual Meta?
BH: Po skończeniu pracy nad projektem dla Home24, przeglądałam oferty i tak trafiłam na ogłoszenie firmy Visual Meta. Zaczęłam od pracy studenckiej, w której sprawdziłam się i zaproponowano mi stałe zatrudnienie. Bycie Managerem Marketingu Online w międzynarodowej firmie to zadanie wymagające, ale przede wszystkim bardzo kreatywne, pełne pozytywnych emocji i dynamiki. Moja praca daje mi dużo satysfakcji i stwarza możliwości rozwoju zawodowego. Liczne szkolenia i spotkania w środowisku międzynarodowym pozwalają poszerzać wiedzę w przyjemnej atmosferze.
BB: Jak wygląda praca w Visual Meta?
BH: Visual Meta to prężnie działająca firma, która zatrudnia ok. 120 osób, pracujących w zespołach krajowych oraz w następujących działach: IT, Business Development, Marketing, Finance, Quality oraz Content Management. Ja pracuję w polskim zespole ShopAlike i jestem odpowiedzialna za kampanie reklamowe w Google oraz dbanie o jakość naszego serwisu, tak aby każdy internauta mógł jeszcze łatwiej znaleźć wymarzony produkt spośród ofert setek sklepów internetowych, prezentowanych w naszym portalu. Atmosfera w pracy jest bardzo przyjazna i motywująca, co bardzo wpływa na osiągane wyniki. Firma jest miejscem, w którym pracownicy spędzają po kilka godzin dziennie, dlatego ważne jest, aby czuli się w niej swobodnie i komfortowo. Do dyspozycji mamy piłkarzyki i stół do ping-ponga, a także pokój relaksu, gdzie można naprawdę wypocząć. Natomiast imprezy i śniadania firmowe to świetna okazja, aby jeszcze lepiej poznać innych pracowników. Dla zainteresowanych odbywają się cotygodniowe wieczory filmowe oraz wspólne, piątkowe spotkania, które jeszcze bardziej ułatwiają integrację pracowników.
BB: Proszę powiedzieć jak firma dba o rozwój zawodowy pracowników?
BH: Firma oferuje wewnętrzne szkolenia i cotygodniowe spotkania w grupach międzynarodowych, aby zapewnić poszerzenie wiedzy i umiejętności na najwyższym poziomie. Ponadto uczestniczymy również w zewnętrznych szkoleniach. Ja brałam udział np. w warsztatach organizowanych w berlińskiej siedzibie Google. Oprócz tego firma inwestuje w zajęcia językowe dla pracowników, które odbywają się raz w tygodniu. Warto także podkreślić, że każdy praktykant, który odbywa u nas staż, ma różnorodne obowiązki. Tworzenie tekstów promocyjnych, rozbudowywanie istniejących kategorii produktów, dbanie o jakość serwisu oraz prowadzenie komunikacji w social media to tylko niektóre z zadań naszych stażystów. Firma Visual Meta stawia na ludzi kreatywnych, którzy wykazują się własną inicjatywą i chęcią zdobycia branżowej wiedzy.
BB: Na początku powiedziała Pani, że Berlin to „miasto szans i możliwości”. Co jeszcze przyciąga młodych Polaków do Berlina?
BH: Berlin to miasto, w którym stale coś się dzieje. Tutaj nie można się nudzić i jestem przekonana, że każdy choć raz powinen przyjechać do Berlina. Liczne imprezy kulturalne i sportowe, a także festiwale, galerie sztuki i najlepsze muzea to właśnie to, za co młodzi Polacy kochają Berlin. Poczucie wolności, rozumiane jako bycie sobą bez względu na ramy społeczne i opinie innych to jeden z głównych atutów miasta. Ludzie są tutaj o wiele bardziej otwarci, a multikulturowość zachęca do poznania miasta. Miłośnicy sportu bez problemu znajdą tu korty tenisowe, baseny, czy ściany wspinaczkowe, a turyści szukający wrażeń kulinarnych z pewnością odkryją klimatyczne knajpki z potrawami z całego świata.
BB: Berlin zachwyca swoją różnorodnością. A czy jest coś z Polski, czy z Iwonicza-Zdroju, czego brakuje Pani najbardziej?
BH: Tak, najbardziej tęsknie za rodziną. Poza tym, brakuje mi polskiego, aromatycznego chleba i warzyw z mojego ogródka. Z sentymentem wspominam spacery po alejkach uzdrowiskowych i piękno natury w Iwoniczu-Zdroju. Zawsze z radością przyjeżdżam w rodzinne strony.
BB: Bardzo dziękuję za rozmowę w imieniu czytelników miesięcznika Echo Gminy Iwonicz-Zdrój i życzę dalszych sukcesów.


Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl
Iwoniczanie za granicą – wywiad z Beatą Haber, Online Marketing Manager w ShopAlike.pl

Powiększ litery
Zmień kontrast