ILE CUKRU JEDZĄ DZIECI?

ILE CUKRU JEDZĄ DZIECI?
ILE CUKRU JEDZĄ DZIECI?

Z danych GUS wynika, że w ciągu roku jeden Polak zjada 39 kg cukru. W sumie zjedliśmy go ok. 1,6 mln ton. Statystycznie więc czteroosobowa rodzina zużywa 13 torebek cukru miesięcznie. Niewiarygodne? A jednak… Często wydaje nam się, że stosujemy zdrową dietę i wcale nie przesadzamy ze słodkościami. Cukier ukrywa się niemal wszędzie, nie tylko w napojach, czy słodyczach, ale także np. w jogurtach, płatkach śniadaniowych, zatem łatwo przekroczyć normy.

Skutki przekraczania normy spożycia cukru przez dzieci:

– obniżony iloraz inteligencji

– nadpobudliwość ruchowa

– cukrzyca

– otyłość itd.

Nie każdy wie, że według badań, nadmiar cukru w diecie powoduje nadpobudliwość ruchową i obniżony iloraz inteligencji. Do takich wniosków, dotyczących diety małych dzieci i jej późniejszego wpływu na możliwości intelektualne, doszli australijscy naukowcy. Iloraz inteligencji ośmiolatków, które spożywały we wczesnym dzieciństwie dużo słodkich potraw i napojów był o dwa punkty niższy niż u ich rówieśników, którym ograniczano cukier. Potwierdzili to naukowcy ze Stanów Zjednoczonych. Opublikowali oni wyniki badań, z których wynika, że maluchy często karmione pizzą, ciastkami i frytkami miały IQ niższe nawet o 5 punktów. Nawet doraźnie cukier źle wpływa na możliwości dziecka w nauce. Jeżeli uczeń zje słodycz, to poziom cukru w jego krwi bardzo szybko wzrośnie. Jednak opadnie równie prędko i początkowy przypływ energii zmieni się w uczucie zmęczenia, niepokoju i trudności w skoncentrowaniu się w trakcie lekcji, czy przy odrabianiu zadania domowego.

Czytanie etykiet i rozważny dobór tego, co nasza pociecha zjada, może ją przed tym uchronić. Glukoza, sacharoza, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy czy melasa to cukry, które należy w diecie ograniczyć. Kolejną pułapką są tzw. produkty bezcukrowe, do których w miejsce cukru producenci dodali niekorzystne dla naszego zdrowia substancje słodzące, takie jak aspartam czy acesulfam potasu.

Dziś już wiemy – od cukru też można się uzależnić! Pierwsza reakcja dziecka na zredukowaną podaż cukru w diecie nie będzie więc miła i rodzic może spodziewać się protestów i walki o powrót dawnego, przesyconego cukrem jedzenia.

Warto cały proces zmiany zacząć od obliczenia, ile faktycznie do tej pory cukru wraz z codzienną dietą dziecko spożywało zwykle to nie tylko dziecko spożywa za dużo cukrów, ale i wszyscy domownicy . Zmiana sposobu odżywiania w takiej sytuacji wszystkim wyjdzie na zdrowie, a dziecko nie odczuje jej jako kary wymierzonej tylko jemu.

Zmiana sposobu odżywiania to najczęściej inne produkty, które wkładamy do koszyka. Warto o tym porozmawiać z dzieckiem i nauczyć je odróżniać te zdrowe od tych, które naszemu zdrowiu nie sprzyjają. Opowiedzmy w prosty sposób o konsekwencjach zdrowotnych, jakie mogą się pojawić, gdy nie podejmiemy wspólnie tego wyzwania.

Ustalmy za każdy sukces jakąś nagrodę, która sprawi wszystkim przyjemność (np. gra planszowa, plac zabaw). Im młodsze dziecko, tym złe nawyki łatwiej będzie zlikwidować. Włączajmy dziecko do przygotowywania nowych, bezcukrowych smakołyków.

Bez względu na wiek dziecka nie zapominajcie, że w procesie tym dziecko nie może być osamotnione. Winę za zbyt wysoką podaż cukru w jego diecie zawsze ponosimy my, dorośli.

 

Organizacje zdrowotne zalecają, aby

dzieci nie spożywały więcej niż 12 g (3 łyżeczek) cukru dziennie.

 

Soczek w kartoniku 200ml: 20g cukru = 5 łyżeczek cukru

Tymbark 200ml: 30,9g cukru = 8 łyżeczek cukru

Kubuś 300ml: 33g cukru = 8 łyżeczek cukru

Nektar 330ml: 46g cukru = 11½ łyżeczek cukru

Kubuś play 400ml: 38g cukru = 9½ łyżeczek cukru

Nestea 500ml: 22g cukru = 5½ łyżeczek cukru

Woda smakowa 500ml: 28g cukru = 7 łyżeczek cukru

 

WODA  = 0g CUKRU!!!

Mamo! Tato! Wolę wodę!

 

Zalety picia odpowiedniej ilości wody:

1.      Poprawia pamięć i koncentrację oraz kondycję fizyczną, sprawia, że jesteśmy pełni energii, a nasz mózg lepiej pracuje.

2. Redukuje bóle głowy. Bardzo często, to właśnie pierwszy sygnał świadczący o niewystarczającym poziomie wody w organizmie!

3. Od niej zależy zdrowie nerek. Zmniejsza ryzyko infekcji układu moczowego.

4.      Poprawia trawienie.

5.      Wypłukuje toksyny z organizmu. Wpływa na świeżość oddechu.

6.      Powoduje poprawę kondycji skóry.

7.      Ma wpływ na wydolność podczas ćwiczeń ruchowych. Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mięśni.

 

 

Drogi Użytkowniku,

Realizując wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE prosimy o zapoznanie się z informacją na temat przetwarzania przez Urząd Gminy w Iwoniczu-Zdroju Państwa danych osobowych – RODO.

Przechodząc dalej zgadzasz się na stosowanie plików cookies, które mają na celu:

Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia Twojej przeglądarki, decydując czy cookies mają się zapisywać na Twoim komputerze.